Cyklistická obuv

CYKLISTICKÉ BOTY DĚLÍME DO TŘÍ SKUPIN PODLE POUŽITÍ:

  • Modely bot pro běžnou jízdu na horských kolech mají měkčí podrážku a jsou pohodlné i při chůzi. Do náročnějšího terénu jsou vhodné vyšší, kotníkové boty, které chrání před některými nepříjemnými zraněními či odřením kotníku.
  • Sportovní boty na horská kola jsou poměrně tvrdé a musí dokonale padnout, aby měl jezdec dostatečnou stabilitu ve sjezdu a mohl optimálně přenášet sílu z nohou do pedálů.
  • Závodní boty mají ze všech nejtvrdší podrážku (často z ultralehkého karbonu), která jezdci umožní maximální přenos síly do pedálů.
NEBOJTE SE NÁŠLAPNÝCH PEDÁLŮ

Trendem posledních let jsou takzvané nášlapné pedály. Mezi cyklisty na silničních kolech už dnes těžko najdete, někoho, kdo by si liboval v použití klipsen a řemínků. U horských, ale i crossových či trekkingových kol však ještě mnoho jezdců od nášlapných pedálů odrazuje strach z upoutaných nohou.

Nášlapné pedály v kombinaci s vhodnými cyklistickými botami umožňují plynulé šlapání tzv. kruhového typu - jednou nohou se opíráte do pedálu a druhou jí tahem pedálu nahoru výrazně pomáháte. Tlakový bod u nášlapných pedálů se nachází přímo pod prsty u nohou. Tento typ jízdy znatelně zvyšuje výkon a šetří síly.

Nejdůležitější je samotný upínací systém. Pro jízdu v terénu jsou pedály osazené upínáním na obou stranách, přičemž musí být zachována funkčnost i v případě zanesení nečistotami. Bláto, písek, kamínky, i sníh mohou znemožnit zaklapnutí. Stejně tak je nezbytná vysoká konstrukční pevnost, neboť pedály bývají vystaveny značnému namáhání včetně neplánovaných nárazů do překážek. Proto je při výběru dobré zvolit raději kvalitnější model. Existuje i tzv. otevřený systém, u něhož nečistoty projdou při  naklapnutí skrz pedál a neznemožňují tak jeho zacvaknutí.

Většina odpůrců nášlapných pedálů se obává nesnadného vyklapnutí nohou z pedálu. Naštěstí se dá u většiny systémů nastavit síla předpětí pružiny. Začátečníci by proto měli nastavit tuto hodnotu na minimum a postupně ji zvyšovat.

Aby cyklisté mohli využívat výhod nášlapných pedálů a zároveň podle potřeby jezdit i na volných pedálech, vyvinuli výrobci pedály s obojí možností. Na jedné straně pedálu je klasický rámeček a na druhé upínací mechanismus. Takto lze například náročným terénem projíždět bez upoutání k pedálům.

 

Pokud nemáte s nášlapnými pedály zkušenosti, souvislý pohyb je dobré před jízdou chvíli trénovat, například na prázdném parkovišti. Dávejte při tom pozor na řetěz. Jestliže se střídavě houpe nahoru a dolu, znamená to, že pohyb není souvislý. V takovém případě raději vyzkoušejte jízdu jen s jednou nohou v nášlapném pedálu. Umožní vám to přesně vnímat tah směrem nahoru.